Áttekintés a horgászt terhelő egyes fizetési kötelezettségekről és a jogszerűen fel nem számolható összegekről, még a pénztártól való távozás előtt…
Az alábbiakban két olyan, közérdeklődésre számot tartó választmányi határozat kivonata kerül ismertetésre, melyet a MOHOSZ Választmánya 2024. november 07-én egyhangúan, ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadott el. A határozatok kivonata - döntően megtartva az előző évben kialakított szerkezeti struktúrát – összefoglalóan, teljeskörűen, aktualizálva és strukturálva tartalmazza a 2025. évre elfogadott ármegállapítási és egyéb ügyviteli szabályokat, összefüggéseket, lehetőségeket és kötelezettségeket. Ezekből kiderül számos olyan döntés, amely a horgászok jogait és pénztárcáját egyaránt védi és közben segít a szabályok közötti eligazodásban is. E sorok olvasásakor már a határozatok teljes szövege is elérhető a MOHOSZ honlapján, a Határozatok Könyvében.
V-16/2024. sz. határozat a horgászokat és horgászszervezeteket érintő 2025. évi költségek, díjak és árak meghatározásáról, valamint a kapcsolódó egyes ügyviteli szabályokról:
1. A (…) MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgász felé a horgászszervezeteknek, értékesítési pontoknak (beleértve a horgászbolti értékesítést is), (…) kizárólag a jelen határozatban meghatározott jogcímeken, módon és mértékben lehet személyi költségeket, díjakat és árakat megállapítani és felszámolni. (…)
2. horgászt vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges költségek és díjak a HORINFO szakrendszeren belül, illetve szerződött értékesítési ponti közreműködés esetén azon keresztül:
a) a Magyar Horgászkártya (a továbbiakban: MHK) díja (amennyiben a horgász jogszabály alapján az MHK kiváltására kötelezett),
b) a szakrendszerben elektronikusan előállított (a továbbiakban: elektronikus) vagy papíralapon előállított (a továbbiakban: papíralapú) állami horgászjegy, elektronikus állami turista horgászjegy, papíralapú állami halászjegy, illetve az azokhoz kapcsolt elektronikus vagy papíralapú fogási napló díja (amennyiben a horgász jogszabály alapján a díj fizetése alól nem mentesül),
c) az ESZH díja (amennyiben a horgász választmányi határozat alapján a díj fizetése alól nem mentesül),
d) elektronikus területi jegy (…).
3. A horgászt vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges díjak egy tagszövetségnél a HORINFO szakrendszeren kívül:
a) az állami horgászvizsga-felkészítő tanfolyam költsége (a tagszövetség hivatalos honlapján rögzített előzetes meghirdetés esetén),
b) a papíralapon előállított, 2. d) pont szerinti alhaszonbérlői kötelezetti körbe tartozó területi jegy (…), ha a forgalmazást e formában az Országos Horgászszervezeti Szolgáltató Központ (a továbbiakban: OHSZK) engedélyezte,
c) a papíralapon előállított, 2. d) pont szerinti alhaszonbérlői kötelezetti körbe nem tartozó területi jegy(ideértve az ezen területi jegyhez vásárolható kiegészítő jegyeket is).
4. A horgászt vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges költségek és díjak egy nyilvántartott halgazdálkodási vízterülettel rendelkező, halgazdálkodási hasznosító horgászegyesületnél a szakrendszeren kívül:
a) horgászegyesületi tagdíj, vagy a 46. pontnak megfelelő tagi hozzájárulás (amennyiben a horgász jogszabály alapján egyesületi tagság létesítésére, majd fenntartására kötelezett),
b) zárt vizet kezelő halgazdálkodási hasznosító horgászszervezetnél a tagi jogviszony létesítésekor fizetendő egyszeri telepítési hozzájárulás (ha azt a horgászegyesületi Alapszabály előírja),
c) az egyesületi tagoknak előírt közösségi munka éves megváltása (ha azt a horgászegyesületi Alapszabály lehetőségként előírja),
d) a papíralapon előállított területi jegy, 2. d) pont szerinti alhaszonbérlői kötelezetti körbe nem tartozó területi jegy (ideértve az ezen területi jegyhez vásárolható kiegészítő jegyeket is).
5. A horgászt vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges költségek és díjak egy nyilvántartott halgazdálkodási vízterülettel nem rendelkező horgászegyesületnél a HORINFO szakrendszeren kívül: horgászegyesületi tagdíj (amennyiben a horgász jogszabály alapján egyesületi tagság létesítésére, majd fenntartására kötelezett).
(...)
10. A (…) meghatározott ügyviteli és szervezeti, valamint horgászsport költségeken túl a horgász vagy az egyéb vásárló felé a horgászszervezetek további költséget (díjat, árat, hozzájárulást) kizárólag önkéntes alapú igénybevétel (szolgáltatás-vásárlás) esetén, saját jogon, illetve saját vagy hasznosított infrastruktúrán történő horgász infrastrukturális, horgászturisztikai, rendezvényi többletszolgáltatások (pl. kikötőhelyi díj, szálláshely-, horgászhely-szolgáltatás, étkeztetés, kölcsönzés, szervezett programon, horgásztáborban történő részvétel, utazás díja) ellenértékeként és a saját, az alaptevékenység érdekében folytatott vállalkozási tevékenységük keretében történő szolgáltatás nyújtása, érték- vagy árucikk értékesítése esetén számolhatnak fel.
(…)
14. Tiltott, így a horgász felé fel nem számítható költség … az itt … meg nem határozott, vagy az OHSZK által előzetesen és írásban nem engedélyezett költség (különösen: regisztrációs díj, horgászvizsga díj, ügyviteli díj, területfenntartási hozzájárulás, környezetvédelmi díj, a gyermekhorgászok és tagsági jogviszonyt nem létesítő külföldi horgászok esetében tagdíj), valamint tiltott a jogszabályban vagy választmányi határozatban tételesen meghatározott lehetőségektől (díjaktól, díjelemektől, díjmegállapítási keretektől és mentesítési lehetőségektől) való eltérés alkalmazása.
(…)
16. A horgászt terhelő valamennyi költségről (az értékesítés meghatározott helye és módja szerint) a Horgászjegy Kft. vagy az érintett horgászszervezet, illetve értékesítési pont a vásárláskor jogszabályban meghatározott adattartamú pénzügyi bizonylatot (nyugtát / számlát) köteles biztosítani.
17. Az MHK díja, az állami horgászjegy, a turista állami horgászjegy, a horgász fogási napló díja, az ESZH díja, a HORINFO szakrendszerben értékesített területi jegy és kiegészítő jegy díja, a versenyzői engedély díja, a nevezési díj összege és azok befizetésének ideje a HORINFO szakrendszerben kötelezően nyilvántartott adat, amely a horgász által, annak személyi profiljában bármikor megtekinthető.
18. A horgászok esetében a tárgyévben befizetett tagi jogcím és tagdíj az első állami horgászjegyet kiadó horgászszervezetnél a szakrendszerben kötelezően rögzítendő, nyilvántartott adat, s a horgászegyesületi tagoknál az OHSZK döntésének időpontjától a szakrendszerben történő rögzítés egyben az állami horgászjegy kiadásának feltétele is lesz.
19. A kizárólag a HORINFO szakrendszerben teljesíthető (2018. 09. 01-től opcionális, 2019. 01. 01-től jogszabály felhatalmazása alapján kötelező) horgászregisztráció és nyilvántartásba vétel térítésmentes.
20. Az érvényes horgászokmányokat és az állami horgászvizsgát, valamint a versenyzői engedélyt is igazoló, az OHSZK döntésének időpontjától az elektronikus fogási napló vezetésének lehetőségét is biztosító horgászszövetségi HORGÁSZ applikáció letöltési lehetősége térítésmentes, annak használata a szakrendszerben regisztrált és nyilvántartott horgászok részére biztosított.
21. A kizárólag a szakrendszeren keresztül megvásárolható MHK díját – a MOHOSZ előterjesztésére – az Agrárminisztérium határozza meg, azt a 133/2013. (XII.29). VM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 12. melléklete tartalmazza. Az MHK díja 2025.01.01-től az érvényesség teljes időszakára (a nyilvántartásba vétel időpontját követő 5. év január 31. napja) 2200 Ft, amely tartalmazza a plasztik alapú kártya előállítási-, valamint annak belföldi címre történő standard postai kézbesítésének díját is. Az MHK kiváltására kötelezettek körét jogszabály határozza meg.
(…)
26. A kizárólag a HORINFO szakrendszeren keresztül megvásárolható állami horgászjegy, turista állami horgászjegy, valamint az állami halászjegy, fogási napló díjait – a MOHOSZ javaslatára is figyelemmel – az Agrárminisztérium határozza meg, azokat a Vhr. 12. melléklete tartalmazza. 2025.01.01-től az állami horgászjegy és az állami halászjegy 6000 Ft, a turista állami horgászjegy időszaki díja 3500 Ft, a papíralapú (halász és horgász) fogási napló éves díja 600 Ft, a horgász által az OHSZK döntésének időpontjától választható elektronikus fogási napló – új elemként – díjmentes. Az állami horgászjegy és az állami halászjegy díjának megfizetése alóli személyi mentesülés, valamint az emelt díjak alkalmazásának eseteit jogszabály határozza meg.
27. 2017.01.01-től bevezetett, horgászszövetségi és tagszövetségi tagdíj-alapot egyaránt képező ESZH általános mértéke 2025.01.01-től 6000 Ft/fő/év. Az ESZH megfizetésére 2019-től minden olyan, az adott naptári évben állami horgászjegyet vagy állami halászjegyet váltott, a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgász, valamint rekreációs halász kötelezett, aki az állami horgászjegy, illetve állami halászjegy díjának megfizetése alól a 2013. évi CII. törvény (a továbbiakban: Hhvtv.) alapján nem mentesült.
28. Nem kötelezett az ESZH megfizetésére
a) az a horgász, akinek egyesülete nem tagja a MOHOSZ tagszövetségének, ugyanakkor számára a külön választmányi határozattal elfogadott, mindenkor hatályos területi jegymátrixban elérhető területi engedélyek kizárólag az ott előírt, emelt áron biztosíthatók.
b) az a külföldi horgász, aki nem kíván magyar horgászegyesületi tagságot létesíteni, de ezen esetben a külön választmányi határozattal elfogadott, mindenkor hatályos területi jegymátrixban a számára elérhető területi horgászjegyek és kiegészítő jegyek kizárólag az ott előírt, emelt áron biztosíthatók.
29. Az a horgász, aki a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó egyesületnél évközben létesít tagi jogviszonyt és így a Hhvtv. szerinti állami horgászjegy díjának megfizetése alóli mentesítési feltételeknek már nem felel meg, a tagi jogviszony létesítésével egyidejűleg – az új állami horgászjegy kiváltásával egyidejűleg – az ESZH teljes összegének tárgyévi megfizetésére kötelezett.
30. Az horgász, aki a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó több egyesületnél is egyidőben tagi jogviszonnyal rendelkezik, az ESZH megfizetésére csak egy alkalommal, a tagság alapján kiállított állami horgászjegy kiváltásának helyén, a kiváltással és a tagi jogviszony megújítással egyidőben kötelezett.
31. Az a díjfizetés alól nem mentesült személy, aki állami horgászjeggyel és állami halászjeggyel is rendelkezik, az ESZH megfizetésére mindkét jogcímen kötelezett.
32. Az állami horgászjegyen és az állami halászjegyen az ESZH díja, díjmentessége, illetve a nem kötelezett státusz jelzése kötelezően feltüntetendő, illetve az érvényesített személyi jogcím a jegy kiadásakor a jegy kiadója által kötelezően és egyértelműen megjelölendő.
33. A papíralapú horgászokmányok adatainak matricázással, etikett ragasztással való feltüntetése tiltott, a jogkövetkezményeket az OHSZK külön szabályozhatja.
34. Az állami horgászjegy, az állami fogási napló és ESZH horgászokat érintő horgászszervezeti, értékesítési ponti értékesítésének elszámolása kizárólag a szakrendszerben, az aktuális felhasználói kézikönyvekben foglaltak szerint, fő szabályt tekintve havi gyakorisággal, az éves zárást tekintve az OHSZK által meghatározottak szerint történik.
35. A rekreációs halászokat érintő tagszövetségi értékesítési pontok kijelölése, az értékesítések elszámolása az OHSZK által meghatározottak szerint történik. Az OHSZK a haszonbérletébe tartozó halgazdálkodási vízterületeken jogosult a rekreációs halászok esetében felső létszámkorlát meghatározására.
36. Az ESZH a MOHOSZ és a tagszervezetei jogszabályban vagy választmányi határozatban (szabályzatban) előírt szervezeti ügyviteli alap- és kiegészítő feladatait finanszírozza.
(…)
45. A 2017.01.01-től bevezetett (…) tagdíjminimum (egyesületi tagdíj minimális mértéke) (…) 2025.01.01-tőla jogszabály alapján egyesületi tagságra kötelezetteknél a személyi jogosultsági és tagsági mátrix alapján felnőtt, felnőtt kedvezményezett, felnőtt időszaki jogosultságú, felnőtt jogfenntartó időszaki jogosultságú horgászok esetében egységesen 3000 Ft/fő/év, az ifjúsági, ifjúsági időszaki jogosultságú horgászok esetében egységesen 1500 Ft/fő/év (…). A kategóriák szerinti, a 2025. évre érvényes tételes tagdíjakat a horgászegyesület kizárólagos döntésével (az OHSZK által előírt kerekítéssel) határozhatja meg azzal, hogy azok összege a tagdíjminimumnál nem lehet kevesebb.
46. Azon horgászegyesületeknél, ahol az alapszabály a tagok részére tagdíjfizetési kötelezettséget nem írt elő, az állami horgászokmányok forgalmazásának feltételeként az egyesületi tagoknak a tagdíjminimummal megegyező összegben és módon, valamint határidőben tagi hozzájárulást kell teljesíteniük, különös tekintettel a szakrendszerben rögzített horgász személyi jogosultságon alapuló, a területi jegymátrix alapján biztosítandó díjfizetési kedvezmények lehetőségeire.
47. A 2015.01.01-től bevezetett versenyzői engedély díja 2025.01.01-től a 18. év feletti horgászok esetében 4000 Ft/fő/év, a 18. év alatti horgászok esetében 2000 Ft. A fogyatékkal élő horgászok esetében az OHSZK jogosult a díj 50%-ának visszatérítésére.
48. Az elektronikus támogatású, kizárólag a HORINFO szakrendszeren belül megvalósítandó állami horgászvizsga, valamint a turista horgászok – HORINFO szakrendszerben történő, online – ismeretfelmérése minden esetben ingyenes.
49. Az önkéntesen vállalt állami horgászvizsga-felkészítő tanfolyam maximális költsége 5000 Ft/fő/tanfolyam, minimális időtartama 3 óra. Horgászvizsga-felkészítő tanfolyam kizárólag nyilvánosan, az OHSZK előzetes értesítésével, a tagszövetség hivatalos honlapján hirdethető meg, az első érintett és a HORINFO szakrendszerben meghirdetett első horgászvizsga időpontja előtt legalább 15 nappal.
50. A MOHOSZ által forgalmazott hivatalos horgászokmány tok ára 2025.01.01-től (….) a horgászszervezeteknek biztosított átadási árként 800 Ft/db, egységesen előírt fogyasztói ára 1100 Ft/db. MOHOSZ logo-val ellátott más horgászokmány tok nem forgalmazható.
V-17/2024. sz. határozat a tagszövetségi és egyesületi területi és kiegészítő jegyek, valamint az egyesületi tagdíjak ármeghatározásának 2025. évi kötelező érvényű, illetve ajánlott kereteiről:
(…)
1. A MOHOSZ haszonbérletben lévő, horgászati hasznosítású halgazdálkodási vízterületek (közvetlen hasznosítású vízterületek), valamint a MOHOSZ haszonbérletben lévő, horgászszervezeti alhaszonbérleti jogviszonyú vízterületek (alhaszonbérleti vízterületek) vonatkozásában a Választmány keretszabályként jóváhagyta, hogy a 2025. évi területi jegyek és kiegészítő jegyek (együtt: területi jegyek) árai a halgazdálkodási hasznosítók döntése alapján a halgazdálkodást, horgásztatást érintő inflációs hatások részbeni kompenzálására, legfeljebb 10%-os mértékben emelkedjenek.
2. A gyermek horgászok esetében az 1. ponttól való kivételként a területi jegyek árának emelését a Választmány a külön választmányi határozatban is szereplő, stratégiai horgászszövetségi elvek – a gyermekek, a horgásszá válás támogatása – gyakorlati alkalmazása okán a közvetlen hasznosítású vízterületek és az alhaszonbérleti vízterületek esetében legfeljebb 5%-os mértékben határozza meg.
3. A MOHOSZ szervezeti rendszerén kívüli horgászok, illetve az egyesületi tagságot létesíteni nem kívánó külföldi állampolgárok esetében az 1. ponttól való kivételként a vízterület-fejlesztési hozzájárulást is tartalmazó, kötelezően emelt áras területi jegyek (emelt ár: a horgászszövetség szervezeti rendszerén belüli, tagi jogviszonnyal rendelkező horgászoknak kiadott analóg területi jegyek árának minimum 150%-a) emelését a Választmány – a halgazdálkodás költségeihez való egyenlő hozzájárulás elvét is érvényesítendően – a közvetlen hasznosítású vízterületek és az alhaszonbérleti vízterületek esetében az 1. ponttal megegyezően, szintén legfeljebb 10%-os mértékben határozza meg azzal, hogy ahol a 150%-ra történő emelés eddig még nem valósult meg, az 2025-ben automatikusan végrehajtható.
4. A területi jegyek árát minimum 100 Ft-ra történő kerekítéssel kell meghatározni.
5. Ugyanarra a halgazdálkodási vízterületre második éves területi jegy – ide nem értve az adott vízterületet is tartalmazó összevont területi jegyeket – nem adható ki.
6. A tagszövetségek és a hozzájuk tartozó egyesületek más tagszövetségek és egyesületek horgásztagjaival szemben a területi jegyek áraiban pozitív korrekciót, emelt szintű díjszabást nem határozhatnak meg, egyben kötelesek a MOHOSZ felé előzetesen, írásban bejelenteni, ha a saját tagságukon kívül nem kívánnak területi jegyet kiadni az általuk hasznosított halgazdálkodási vízterületre, vagy a kiadható jegyek számát bármilyen módon korlátozzák.
7. Indokolt esetben a turista horgászok hely és napszak szerinti lehetőségei – a helyi horgászrendben előre meghirdetett módon – zárt vízen, illetve bojlis, behúzós horgászat esetén a halgazdálkodási hasznosító által korlátozhatók.
8. Az alhaszonbérleti vízterületek esetében az 1-3. és 5-6. pontoktól történő eltérést a halgazdálkodási hasznosító (összevont jegyeknél a területi jegyet kiadó) horgászszervezet indokolást is tartalmazó kérelmére a MOHOSZ OHSZK engedélyezheti azzal, hogy erre csak akkor kerülhet sor, ha a területi jegy kiadójának egyéb vízterületeihez képest, vagy összefüggő víztestek árazásának összevetése esetén jelentős elmaradás van az adott területi jegy árazásában, illetve egyéb objektív halgazdálkodási körülmények, lehetőségek azt szakmailag indokolják.
9. A közvetlen hasznosítású és az alhaszonbérleti vízterületek vonatkozásában az életkori, vagy egyéb alapon kiadott, a hatályos területi jegymátrix előírásainak megfelelő kedvezményezett területi jegy kiadása esetén (a saját tagsággal rendelkező, illetve saját tagsággal nem rendelkező halgazdálkodási jogosult esetében egyaránt) az évi, vagy egyéb időszakosan meghatározott halelviteli mennyiséget minden esetben csökkentett mértékben kell megállapítani. A csökkentés mértékének meghatározása a halgazdálkodási hasznosító önálló döntése.
10. Az alhaszonbérleti vízterületek esetében az 1. pont szerinti 10%-ot elérő áremelés külön feltétele, hogy az adott, jegykiadással érintett vízterületen éves szinten – a jóváhagyott halgazdálkodási tervek szerinti keretek figyelembevételével – a haltelepítés halmozott mennyisége – a vis maior esetek kivételével – a 2025. évben össztömegben elérje, vagy meghaladja a 2024. évi tény telepítés 90%-át.
11. Az egyéb, a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgászszervezetek által hasznosított halgazdálkodási vízterületek (egyéb vízterületek) esetében az 1-7. pontok szerinti döntéseket a Választmány nyilvános ajánlásként határozza meg azzal, hogy szakmailag indokolatlan áremelések esetében az OHSZK a haltelepítési pályázatokhoz való halgazdálkodási hasznosítói hozzáférést korlátozhatja.
12. Tekintettel arra a tényre, hogy az egyesületeknél a tagdíjak emelése szintén a horgászokat érinti, de a horgászok számára tagdíj-területi jegy relációban nem az emelés belső jogcímbontása, hanem a horgászat teljes, halmozott költségeinek emelkedése a releváns, a kizárólagosan vagy többségében alhaszonbérleti vízterületeket hasznosító egyesületek tagdíj-emelését (ide nem értve az egyesületi tagdíj minimális mértékét megállapító vonatkozó választmányi határozatban meghatározott érvényes tagdíjminimum elérését), az 1. pont indokolásának megfelelően, szintén legfeljebb 10 %-os mértékben javasolja és támogatja azzal, hogy az ezen mértéket meghaladó eltérés esetén – a 8. pont szerinti engedély hiányában – a MOHOSZ OHSZK fenntartja a jogot a horgászszövetségi támogatások csökkentésére vagy megvonására.
13. Az egyéb, a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgászegyesületek esetében a 12. pont szerinti tagdíj-emelési döntéseket a Választmány nyilvános ajánlásként határozza meg azzal, hogy szakmailag indokolatlan áremelések esetében az OHSZK a haltelepítési pályázatokhoz való halgazdálkodási hasznosítói hozzáférést korlátozhatja.
(…)
Figyelem! Ha valaki a 2025. évi okmányok kiváltása során úgy érzi, hogy vele szemben nem az itt idézettek szerint járnak el vagy egyéb sérelem érte, kérjük jelezzen az OHSZK felé a