Mit kell tudni a Magyar Horgászkártyáról és megújításáról?

1. Mi a Magyar Horgászkártya? 

A fenti képen már a megújított Magyar Horgászkártya-minta látható. Maga a kártya 2019-ben, az akkor megszűnő papíralapú horgászigazolványok kiváltására, egyben a horgászokmányok digitalizációját megalapozandóan a horgászszövetség tulajdonában lévő HORINFO szakrendszer személyi adatbázisának kialakítása céljából, plasztikkártya alapon pedig a horgász nyilvántartásba vétel hiteles igazolására jött létre. 2024-től a kártya már a halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló 2013. évi CII. törvény alapján szabályozott állami horgászokmány és szintén ezen évtől adatainak a központi (BM) nyilvántartó rendszerrel való automatikus egyeztetése is kötelező lett.

2. Kinek kötelező a kártya kiváltása?

A Magyar Horgászkártya – a gyermekhorgász, az egyesületi tagságot létesíteni nem kívánó külföldi horgász, valamint a turista állami horgászjeggyel horgászó személy kivételével – valamennyi horgásznak kötelezően kiváltandó. Opcionális lehetőségként azonban lehetséges a gyermekek esetében is a horgászkártya kiváltása és ekkor már ők is jogosultakká válnak a kártyához kapcsolódó balesetbiztosításra. Magyar Horgászkártyát a gyermekhorgász részére a horgászszövetségi szakrendszerben nyilvántartott gondviselő igényelhet.

3. Miért kell fizetni érte?

A kártya díja – öt év után is változatlanul és szintén változatlanul öt évre – 2200 Ft. Az állam a MOHOSZ egyes közfeladat-ellátási feladatainak – így a horgászokmányolás biztosításának – finanszírozására korábban átengedte az állami horgászokmányok bevételeit. Így a horgászok ezen bevételekből a horgászszervezeteken keresztül „maguknak finanszírozzák” a nyilvántartási és értékesítési, a HORINFO névre hallgató, folyamatosan működő szakrendszerüket, annak üzemeltetési és fejlesztési költségeit. Szintén ezen bevételekből kell fenntartani az állandó ügyfélszolgálatot is, ahová csúcsidőszakban a horgászokmány- és különösen a területi jegy vásárlásokkal kapcsolatban van, amikor napi 6000 bejövő hívás, megkeresés érkezik. További költség – többek között –, hogy a kártyát le kell gyártani (ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.), ki kell postázni (Magyar Posta Zrt.), majd ki kell fizetni az értékesítési jutalékot (horgászszervezetek horgászboltok, 300 Ft/db) is. A díj tartalmazza a kártyához is kapcsolódó horgász balesetbiztosítás fedezetét is. Jó tudni, hogy a MOHOSZ választmányi határozata alapján, ha a fentebb leírtak teljesítése után még marad szabad pénzeszköz, akkor azt a horgászszervezetek pályázati alapú támogatására kell fordítani. . 

4. Mit nyújt a kártya a horgászoknak?

A kártya a hiteles személyi adatok igazolásával elsősorban kulcs a további horgászokmányok vásárlásához. 2024-től a sikeres BM adatellenőrzés után a horgászkártyának a HORINFO szakrendszerben rögtön létrejön egy digitális változata is – melyet minden horgász a személyi profiljában megtalál – így az új kártya kiváltása vagy a régi megújítása után már akár azonnal lehet állami horgászjegyet, majd területi jegyet váltani. Sokan nem is tudják, de az érvényes horgászkártya és érvényes állami horgászjegy együttes megléte esetén minden horgász balesetbiztosítási kedvezményezett is. Baleset esetén a horgász teendője mindössze annyi, hogy a MOHOSZ weboldalán megtalálható balesetbiztosítási bejelentő űrlapot kitölti és az előírt, szükséges horgászokmányok fotójával, másolatával beküldi azt a jelenlegi biztosítási szolgáltatónkhoz, a CIG Pannónia Biztosítóhoz. A kártyabirtokosoknak is kedvezményes a Magyar Horgász előfizetése (ez 1200 Ft megtakarítást jelent) és két nagy mobilszolgáltatónál (Telekom, Vodafon) kedvezményes horgász díjcsomagokat vehetnek igénybe. A hamarosan elinduló MOHOSZ webshop termékei esetében szintén kedvezményes árakat találhatnak majd a kártyával rendelkező horgászok. A jövőben további cél, hogy a kártyához további kedvezmények kerüljenek kialakításra.

5. Miért kell a kártyát megújítani?

A kártyák általános érvényességi ideje 5 évben került meghatározásra. Szinte minden állami okmánynak van lejárati ideje. Miért? Azért, hogy ne avuljanak el az adatok és vele együtt az azokat kezelő informatikai rendszer. Már több, mint 800 000 kártya került kiadásra. Öt év alatt tízezreknél változtak meg pl. a lakcímadatok, az értesítési címek, továbbá a megkezdett BM adatellenőrzés is felfedett számos téves vagy „téves” adatrögzítést is. Közös érdekünk egy valóban hiteles, folyamatosan tisztuló horgászadatbázis végleges kialakítása.

6. Szükséges-e a vízparton a plasztikkártya bemutatása? 

A horgászszövetség által kezdeményezett jogszabály-módosítások alapján a vízparton ellenőrzéskor már a digitális változat megléte (igazolása) is elég, ezt jelenleg az a halőr, aki a szakrendszerhez kapcsolódó halőri applikációt használja, a szakrendszerben is meg tudja nézni. A plasztikkártya bemutatására – a digitális változat biztosításának hiányában – a jövőben már csak különleges, jogosultsági vizsgálati és egyéb adatellenőrzési esetekben lesz szükség.

7. Hogyan segíti az ellenőrzést a kártya helyett a Horgász Applikáció?

Márciustól indul a regisztrált horgászoknak díjmentesen letölthető Horgász Applikáció, melynek a digitális horgászokmány-tárcájában – más elérhető funkciók mellett – már minden érvényes horgászokmány (így az új Magyar Horgászkártya is), valamint a szakrendszerben rögzített állami horgászvizsga hiteles, magyar és angol nyelvű igazolása is megtalálható lesz a horgász számára is és ezt az appot a horgászati jogosultság igazolására minden ellenőr köteles lesz elfogadni.

8. Mikor érkeznek a plasztikalapú új kártyák?

A plasztikalapú gyártás az ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.-nél megkezdődött, tájékoztatásuk szerint az első postázás (Magyar Posta Zrt.) február 07-én várható és a jövőben heti 20.000 db gyártási-postázási kapacitással lehet majd számolni. A kiküldés a horgász által megadott kézbesítési címre (ez idén már lehetett horgászszervezeti cím is) fog történni. Miként más kérdéseknél már leírtuk, itt is megerősítjük, hogy az egyéb horgászokmányok kiváltását, a horgászat megkezdését ez a várakozási idő nem akadályozza.

9. Mikortól lehet mindent otthonról intézni?

A teljes digitalizáció eléréséhez még sok időre van szükség, de ez most nem cél a mi esetünkben sem. Gondolnunk kell azon horgásztársainkra is, akiknek nincsenek okoseszközeik vagy nincsenek azon tudás birtokában, hogy a virtuális világban el tudjanak intézni mindent, így a horgászattal kapcsolatos okmányok kiváltását, illetve az elektronikus fogási napló vezetését. Célunk az, hogy 2025. január 1-jétől lehetővé tegyük a horgászok részére a választás lehetőségét. Meg kívánjuk teremteni, hogy azon horgász, aki az otthonából szeretné intézni a horgászati jogosultsághoz szükséges valamennyi okmány beszerzését és kifizetését (ideértve az egyesületi tagság létesítését vagy megújítását is), valamint a fogási napló elektronikus vezetését, akkor neki már lehetősége legyen erre. Ugyanakkor párhuzamosan továbbra is biztosítani kívánjuk az értékesítési pontokon történő okmánykiváltást és a papír alapú fogási napló rögzítést is azért, hogy ezzel mindenkinek biztosítani tudjuk a sok százezer főt érintő szabadidős, rekreációs horgászat szabályszerűen végezhető lehetőségét.

10. Kik tudnak segíteni további kérdések esetén?

A MOHOSZ Központi Ügyfélszolgálati Irodája a hét minden napján 8–16.30 óra között bármely kérdésben kézséggel áll a horgászok, horgászszervezetek rendelkezésére. A főbb elérhetőségek a minta-kártya hátoldalán is megtalálhatók.

Ezúton is szeretnénk megköszönni minden horgász türelmét és bizalmát, valamint együttműködését abban, hogy közös szakrendszerünk újabb,

jelentős fejlesztése sikeresen megvalósulhatott!